Monday, June 17, 2013

:: First Contest ::

 Alhamdulillah...syukur Ya Allah masih aku diberi nafas dan kekuatan dalam hidup hari ini.Moga Allah sentiasa masih memberi ruang untuk ku menemui keinsafan dan kesederhanaan.Semalam yang bosan..seketika yang menceriakan  telah pun berlalu.Hidup mendatang harus diteruskan..
Kalau buku diselak helaian demi helaian pasti bertemu dengan bermacam-macam cerita dan kisah...ironinya hidup ini penuh dengan suka duka dan warna warni keindahan.Seperti sebuah kanvas putih...corak dan warnakan mengikut kretiviti sendiri.Cubalah kalau nak tahu apa yang terjadi dikanvas anda..hehehee~~
 Pelajaran dan pengajaran yang kita dapat setiap masa adalah bergantung pada penilaian diri sendiri.Jika kita memilih kebaikkan maka kita beroleh kebaikkan dan sekiranya kita malas dan mementingkan diri..sebaliknya yang kita temui.Namun hidup ini tetap penuh dengan stigmanya yang sukar unuk kita fahami jika tidak betul-betul duduk dan faham!!Ehh..apa tu ya...??Ermmmm..jom kita cuba kupas dan fahamkan ok...Sama-sama kita memuhasabah diri..mencari jati diri dan nilai keIslaman yang mungkin kita terlepas pandang..:)
Jom baca kisah nya dari seorang teman yang achik C&P untuk renungan bersama...Jommm,,,


[ MESTI BACA ]

Kakak aku kerja kerajaan, keluar pukul 6 pagi balik pukul 6 petang. 12 jam kerja. Gaji cecah rm2.8k sebulan. Balik kampung bercakap megah, ayat berapi dan takabbur dengan adik beradik. Tambah pulak dengan aku yang kerja berniaga tepi jalan ni.

Tapi kerja setahun dapat pakai kereta myvi SE. Masa nak enjoy dan keluar melancung memang terhad. Apatah lagi nak ke Makkah. Hidup terikat dan tak enjoy... Wow hebat tak terhingga.

Aku tak kerja kerajaan, hanya berniaga nasi lemak kukus di tepi jalan raya. Start kerja pukul 6 pagi sampai 10 pagi. Lepastu balik tidur dengan nyenyak. Hanya 4 jam kerja dapat income rm200 sehari paling minima. Setelah setahun berniaga. Aku pakai honda civic type r jer pun. Alhamdulillah dah dapat pergi 5 negara termasuk ke Mekah selang 3 tahun sekali.

Dapat beli tanah sendiri, dan hantar mak ayah aku menunaikan umrah tiap-tiap tahun. Kakak aku tiap-tiap kali tengah bulan mesti col aku nak pinjam duit. Bukan nak riak... tapi nak cakap kerja berniaga ni sungguh enjoy kerana tak sangkut paut dengan sesiapa. Untuk kakak-kakak yang pakai kemas bergaya kerja pejabat, janganlah pandang rendah sangat pada orang yang berniaga tepi jalan. Hakikatnya poket mereka lebih tebal dari poket kamu yang sentiasa kering di tengah bulan.

Kadang-kadang orang yang sombong adalah orang mendapat sedikit nikmat tetapi bermegah-megah dengan nikmat yang sedikit itu

Source : Alyn Alina


 Dah baca sampai abiskan...apa pendapat korang dari kisah diatas??
 Apakah yang menjadi "Tunjang" dalam kehidupan yang sedang kita lalui dan cari??

 Persoalan dan jawapan sebenar tetap ada pada DIRI kita ya...Suka @ tidak inilah nas-nas yang ada dalam kehidupan kini yang kadangkala kita terlepas pandang.Namun jika kita berbalik pada akal hukum kehidupan kejadian kita kat dunia ni..pasti kita sedar,,Setiap sesuatu yang terjadi itu memerlukan kita untuk berfikir tentang sekeliling..tak gitu? ^_^

 Dengan itu rasanya achik tidak perlu memberi korang JAWAPAN tapi achik nak korang fikir dengan sendiri apa JAWAPAN TERBAIK korang...haaaa...sebab JAWAPAN yang betul-betul BERNAS dan tidak emO akan disenaraikan sebagai PEMENANG...hOyeyyy...
- Untuk join senang je..korang join sebagai friendlist achik kat blOg nie...jadi member je free of charge taw..
- Achik nak korang letakkan JAWAPAN dan LINK korang diruangan komen kat bawah ni ja...tak susah pun.
- Pilihan akan dibuat dan akan dimaklumkan di ENTRY blOg achik nie...so kena rajin jengah ye..heheee
- Ada HADIAH menanti...so tunggu apa lagi..Hanya 3 orang PEMENANG akan dipilih...(^_^)
- TARIKH TUTUP 25/06/2013

p|s : Jangan lupa FOLLOW my BELOG dulu ye..then korang tolong letakkan "LINK" korang selepas jawapan..sebab senang untuk achik hubungi korang nanti...



Nak HADIAH cepat-cepat JOIN my BELOG
MY FIRST CONTEST hokay...akan ada lagi seterusnya...
STAY TUNE ..\/



5 comments:

  1. Salam, nk bagi 20 sen ni.hehe

    Rasanya, setiap yg kita buat ada kelebihan dan kekurangan masing2. Kerja ofis ada baik buruknya. contoh kerja selesa, gaji bulan2 insyaAllah terjamin. malam2 x yah sengkang mata masak. yg penjual nasi lemak plak cm dia cakap, kerja 4 jam je, leh hantar mak ayah pergi umrah.. tp dlm masa sama, kena tgok jugak. sampai bila dia dapat buat kerja tu.. mungkin tiba2 majlis daerah larang berniaga tepi jalan. so, kesimpulan nya before kita decide mana arah kerjaya kita, kena la pertimbangkan betul2 apa baik buruknya, masa kesesuaian kita sbg ibu, isteri, anak dsb :)

    Please follow me back http://ra2161.blogspot.com/

    ReplyDelete
  2. Walaikumsalam dear...2pOsen mu diterima dengan gumbira...^_^

    Ini lah pentas kehidupan..warna warna dan corak yang terlakar.Ada ketika dan waktunya kita alpa lalu terlepas pandang.Nikmat yang disyukuri membalikkan hati kepada riak dan taqkabur..minta dijauhkan ye.. :)
    Siapa kita ..dimana kita..apa pun jua kita..KITA INI TETAP HAMBANya...Kita je kena selalu berlapang dada menerima dan mentadbir sebaik umat untuk insan insan yang kita SAYANG.
    U ar d first one that akk decide utk jadikan u PEMENANG pertama di laman akk...Thanks dear atas jawapan yang baik n off coz JUJUR dari hati mu....

    ReplyDelete
  3. Tq =') best berkenalan dgn rakan blogger. walau masih baru, tp dah rasa ada chemistry ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. welcome dear...sama lah kite..hehehe..suka bila ada yang menyapa..maklum lah akk nie masih manja2 gitu nak berbelOg nie ha..hihihii..so masih mengharap tunjuk ajar dari rakan2 blogger lain nya...hopefully ukhwah ini sentiasa berkekalan hingga akhir hayat..:)

      Delete
  4. Dear..pls send me ur address n fon number ya...
    Nak aksi HADIAH nie...jgn lupa...
    http://ra2161.blogspot.com/

    ReplyDelete