..::Jom laa ikut::..

Saturday, July 20, 2013

:: Cerita ceriti ::

Assalamualaikum...Alhamdulillah dah hari yg ke 11 dah kita berpuasa..Eikkk korang ada yang dah tinggal puasa ke??Hee...orang pompuan ada ler kan..yang cik abang cik abang tu jangan pulak "gaStriK" time bulan Ramadhan nie ye..

Ermm..n3 kali nie tak hado lah yang menarik sangat pun.
Sebenarnya akak nie demam.Haa..siap muntah-muntah lagi u....
Euww..akak tak peknen naaa..haa..ko jangan nak kotoversi eikk..!!

Ermm..Ini lah penyakit di bulan Ramadhan kalau tak nak berjaga-jaga.
Apa taknya..dugaan bulan Ramadhan nie lebih lagi dari kebiasaan hari.Tambah pulak kalau singgah ke pasar Ramadhan.Siap kiri kanan penuh menjijit bungkusan ye.Itu lah citer nye.

Al-Kisah achik dibulan Ramadhan nie kerja sepetang.Balik dah pukul 6.Sempat masak nasi je lah.Itu pun kalau rajin.Kalau tak..alamat nasi "taPaw" yang ku santap waktu berbuka.Nak dijadikan cerita,teringin pulak nak makan char koay teow untuk sahur..kononnya..Orang puasa la katakan.Mengalah pembawa budak.Issh..Kesian...Pada malam itu....suami ku dengan perasaan bengang menurutkan saja kata-kata ku...(ehh..dah mcm hikayat seribu satu malam daaa..)Korang nak dengar lagi tak citer akak nie..??haa..nak ke tak nak akk nak gak citer..
My lebelii asben pun beli lah char koay teow permintaan akk tu.
Di bawaknya balik mengadap akak nie haa..Omak aii..nape kebanyakkan sangat?
So..my asben pun kata laa..
Asben : Laa..tadi kata teringin..kalau abang beli satu nanti tak sampai pulak teringin tu..jadi abang beli ja dua.
Aku lak : Kot ya pun tak yah la sampai dua...(sambil jeling-jeling geram pulak),meh sini kita kongsi makan..
Asben : Tak yah ler...ayang makan je lah sorang..abang tak teringin..hehehe..
Hadoiii..geram je akak nie haa..tapi tanpa sebarang singnal..akak pun bukak dan tuangkan bungkusan tadi.Siap letak cili jeruk ko.Sila..silaa..heheh...Sedapnyaaa..Lega rasa hati setelah 2 bungkusan char koay teow yang akak teringin sangat tu solosai akak hadap.Kihkihkihh...
Rehatkan diri depan tv disebelah kain baju yang belum berlipat kerana kekenyangan.
Selang setengah jam macam tu tekak akak ni dah mula rasa semacam.Ermm..nak uwekk la pulak.terus akak ke toilet sebelum terlambat haa.

Ok lah..dah sampai toile tu paham-paham ler kan.Habis dua bungkus.Erkk..soriiii...
Akak ingat dah stop rupa-rupanya salah.Bermula dari episod malam tu la akak terlibat dengan demam dan muntah.Paling teruk semalam ler.Masuk arini dah 4 hari ko.Ambekkk...tu la.Nak cakap apa.sendiri cari masalah.Huhuhuuu.
Apa pun akak redha.Akak tak salahkan kerana char koay teow yang akak makan.Mungkin Allah sedang menguji akak sebenarnya.Nak pulak bulan Ramadhan ni.Seronok sangat membeli.Lupa dengan diri.Sebab tu kalau dulu-dulu semasa tak ada pasar Ramadhan semua masak dan makan dirumah atau boleh bertukar-tukar juadah dengan jiran.Rezeki murah,perut pun kenyang.Tetap dapat makan yang sedap jugak kan.
Moralnya dari cerita akak nie..Makan lah ala kadar dan jangan mengikut nafsu nafsi ye korang.
Pemakanan di bulan Ramadhan ni kena jaga.Kena pulak makanan yang terhidang tu belum pasti kesemuanya bersih.Jadinya berhati-hati agar korang ak ler jadi macam akak nie dik non.Ermm..tak pasal-pasal kena off puasa.Rugi taw...:(

ok lah..dah tiba masa nak siapkan apa patut.Menu hari nie simple jer.Menu orang sakit.Sup ayam akar daun sup bersama nasi putih plus air suam.Jemput ye...^_^



No comments:

Post a Comment